���������� ������������� ������
����������� ������������
«������������� ������� ������������
����� � ��������».
Клинические рекомендации обсуждены и утверждены на Пленуме Правления Ассоциации нейрохирургов России г.
������, 2015 �.
��������� ���������
������ ������ ������������� | ������� !���"�����# ����, ����- |
| �����#����� ��������$ |
| �����#������� %�&� «� & � |
| '�����������» �(' �% |
�����#�� ������� �����)���� | ������� !���"�����# ����, |
| !���*�� �����+� ��������� |
| ��������$ �����#������� |
| ������������+# �,�#���� %�&�� |
| «��� �����#������� �!. ����. |
| �.�. &�������» |
����������� ������
��!��!��.
����!������0��$ � ��������
(122���������) ,������3���� ������)��!� �����!�/�������+!�
�����������$!�,
��"�#���!$��.
��,��)/�����0
����!�������)�$ ��� �������+
����������# �����"�$# (122���������) ,������3���� �����)�+!�
�����!�/�������+!� �����������$!� ��� �������+!� ����������!�
�����������$!�).
��$��.
� �����)�+# ����������# �����$#).
�� ��"�#���%��&�.
,������3����$).
����������� � '����#����(��
���)2��!�"�$ ���� – ���3�����$ �����!������$ ���!���$ (,���� ��/����$) ����,� � ��������� !�/��, #��������/��!�$ �!�.����! !������� !�/3���� ��3� �����$
��������$.
��� & – Q07.0
���)2��!�"�$ ���� ,����/���$���$ �� 4 ��,�. &��)*������
������� ,��#�����$ �� ��,+ I � II.
���)2��!�"�$ ���� I ��,� (� I) - ��+3���� �+,$�������
����$���+# !������� !�/3���� � �,����!�/����� ����� ����/
���!����� ��/����$ 1���� ������ !�/��, � ��,�,��/��� �����+#
�������� 1���
7������ �+$�����$ �����������������# ,��/����� (� I),
�������$�� 560 – 770 �� 100000 ��������$. � �����! ����, ��� � 14 – 30
%
��������!���� ���������� /����!�� � I !�3�� �������$�) 660 �� 100000 ��������$. ���,�������������) � �%, �������$�� 33 - 82 �� 100000 ��������$.
���)2��!�"�$ ���� II ��,� (�� ) – �!�.���� !��������, ��3��� ����� ����$ !�/3����, !���� � ,������������� !�/��, � ���3�
����$������ ���������� 3�������� ��3� ,��������
massa intermedia. ���#��� *���+� ����*�� �,����!�/���+# ������
�!�0� ���#��$.��, �������)��� ��,��������. �� ����� ���������$
��spina bifida, !������"���, �����/�! ����,������ � �����"�2�����.
���)2��!�"�$ ���� III ��,� (� III) - �+��3����� ������)���
�!�.���� ���# �������� 87� �
�+������ *������ 1�"�2���!������"���.
���)2��!�"�$ ���� IV ��,� (� IV) ��,� ,��$��$���$ ��,�,��/��� !�/3����
,�������� �� ��,����3�����$ ��+3��+! �+,$�������! ��������
���, �� /������0 �� ���0�����$ �
���������� ���!��� � ���+��! ������+! ��,�! � ,
�.���� ����� ��,��)/��!+# �,��������$.
���)2��!�"�$ ���� 0 ��,� (� 0) - �����$��� ,�� ������!
��/�� ���,���3���+� !�������+ !�/3���� �+,���$0� ��0
�����!������!�
���)2��!�"�$ ���� 1.5 ��,� (� 1.5)
�����,��� !������� !�/3����, ��/�������)�+! ����$3����! IV 3�������� � ������ ��������� !�/�� (��/!�3�� ������ ��� �,��.����
����/������)) !���!��)�+!� �/!�����$!� �� ������+ ����)�+#
������� �,������ !�/��. �������� ��.�����0.�! �,��������$!, �
1.5$��$���$ ,���#�����, «,����������» 2��!�� !�3�� ,���+! �
����+! ��,�!, ������0.�� �
���
�����)�&"!� &�#���#!��"! �!�*+��#!$�� ��!��. �!�*+��#!$�� ��!�� I ���!.
���!���$ �� ��, ��� � I ��������$ ���3������ ,���������, �
����������# ,��$������ �,���) �� ��������� �����+ 3�/�� [4, 19, 20]. �+��3������) ��!,��!�� � I !�3��
/�!���+# �� ������+
Paul ,�����3�� �����"�0 ,�"������ � � I �� ��� ������+�
���,,+ � /�����!���� �� ����������# ,��$������: ������!
!�/3�����+� ������!
������� | ���������� | |
|
| |
| (�������)�+� | |
������! | ����*���$ | |
��������$ (22%) | 7���������)�+� | |
| ����*���$ | |
| ||
| �������$ | |
| ������) | |
| ������$ | |
|
| |
.2+ class="tr4 td1"> ������! "������)���� | (����"��������+� ����*���$ | |
.2+ class="tr4 td2"> ����������)����� | ||
.2+ class="tr3 td1"> ������ (65%) | ||
.2+ class="tr3 td2"> | ||
| ||
|
| |
��/3�����+� ������! | �������������$ ���) | |
(11%) | ������$ | |
| ������! | |
|
|
��!+! ����+! � �����!
�������$
,��/����!, ��#��$ �/ ��/����$, $��$���$ ��������
���������� ��������
��!������$ � 75% ,�"������ � � I [1, 26].
7���������)�+� ����*���$ �
����#. �
�������!������ #��������+ ��!,��!+ ,���3���$ ,������# �����
�,������ !�/�� [1, 2, 25].
6���)�! ,� ������� ,��$�����$ � I $��$���$ �,����)�+� ,���!���+� ������!, ,�����������+�
�������0.�$
����*���$ �+$��$0��$ � 54 – 78% ,�"������. '���!���+� ��!,��!+
�,�"������ � � I
��!,��!������ [1, 2, 24, 25].
�25 –
����������� � �����"������� ���!��� [1].
����*���� 2���"��
����- ��� ���#��������! ,���3����! ������)��� ���,,+ ������
(���2���$, ���2���$, ����2�$ !+*" $/+�� � �.�.). � ,������������� ,��"��� !����
VIII. ������������� ���3���� ���#� ��!������$ � 3 – 14% �������. (�,��,�$ !�3�� ��������)�$ � 6 – 24 % ,�"������ [4, 12].
�/ �����# 3���- �� ������+ ������� /����$ � ,�"������ � � I !�3�� ��!����)
������� ����$������ ��!9��. 6��3� !���� �+$��$�)�$ �����
������2���)!����������� ,��/����, ��� ���/�����$, �,�/!
����!���"�� ��� �����!+ [20].
����������� �,����+ �������+� ������ � I, ,��$���*��
�����������! ��!�2�"���)�+! �,�/!�!, $/+����������� �
�����!����)��� ���������� [9].
����*���$ ������� �+#���$ ��!���0��$ � 50 - 70 % ,�"������
�� I � ,��$��$0��$ ��,�,��1, "������)�+! ���
�,���, �,���) �� ������ �+#����)��� ��������������� [10]. ,��$�����$! ,���3���$ �������+# �������� � ,�"������ �
�I !�3�� ������� ������! ������� 4 – 27%, ,������/!+ ��*�$ 10 – 14%, �+��3������ ,���3���� �����+ – 3% � ����� – 1% ������� [2].
������# �����$# � I !���2�������� ���������
�����,��)�+!� �����$��$!� ��� ������
��������������)0, ��,������!���, /����3��� ��/����$ ���
,��3�����!���+! ,����+! ��/�������!, ,�����,�!� $�����, ��/��+!� ����*���$!� ��� ,��#��$.�! �����,���/�! ,���� ��/�������)��� ����!+ [16].
%�����,������ � 25% ,�"������ ��!������$ �������$,
�/ �����# ���*��# ,��/����� ��/��2�/!�, #��������+# ��$
�I, ������� ��!����)
2��!� ����,� � ��/��� �����"�� ���������$ �� *��, ��2��!�"�0
���,, ���!���� ������ �����+# 3���/ [4].
��������� � I �
[8].&�/��$���$ ��������"�$ ,�� � I ����������$ � 12% �������.
����!��$"�$ ������� � 5.2% �������. ������!
���$��� ��,���� [11, 20].
�!�*+��#!$�� ��!�� II ���!.
����2����"�$ �� �/�����! ��/�����
���������� ,��$�����$ ��$/��+ � ���2���"��� ������ ���������
!�/�� � ������)�+# ����,�+# ������.
������+� ��!,��!+:
1.8���������� �������$ (69%). '�"����+ ����� ,�,��#���0��$ � ��$/� � ,���3���+! �������+! ��2�����!.
2.'�����,+ �,��1 (58%). ��$/���+ � ����*����� ���!��$"��� �+#���$.
3.������� (56%). 7�.� ����������$ � ������3����+# (,��
����������,�� ����� ,������ �����$.�# � ������ ,�����$.�# ��$/��) � ��$/� � ,���/�! X ����,���� �����.
���!���+� #�������.
4.��,���"�$ (40%).
5.
�����,���/.
6.�,��������� (18%).
7.������!:
8.
��!(��&��"! #!�*+��#!$�� ��!��.
��!��!���# ����������������
����$��$���$ ��6 ��������� !�/�� � ���������+# ��3�!�#.
����6 �+$��$���$
�I, ���0��$ �,�.���� !������� !�/3���� ��3� �����$
�������!����0, ��!,�����0 ������ ��������� !�/��. '�� � II
���3� �,�����$���$ �,�.���� !������� !�/3����,
(��0������+� �/��- �
,������������� !�/��, ��/��� ,�����,����� ��������� !�/��. '�� � II �� ��6 ����������$ �����"�2���$, �������!����$ �
����.
'�� ,��������� ��6 �����������$ � ,�"������ � ,���/�����! �� ,�������0
���3�+ �+,���$�)�$ ������ (2 !!) ��������)�+� ���/+
,�������� �� ������
����!��������+! ,��������! $��$���$ ������������ ���# �������
�,������ !�/�� ��$ �+$�����$ ��/!�3��� �������!�����,
����.����� �������� ���� ��� 2������������� �,������ !�/��
(��"�#���!$��).
'�� ,���/����� �� ������� ������������)����
�����, �#����� ,� �����������������! ,��/����! � �����!�����$����
�,�#��)0, ,�"�����!
����0����$ �,�#������� ,���3���$ (&�!��!��).
�/����������� �!�.���� !������� !�/3���� ,�� � ��
�,�����$�� ,�����/, � �!��� /������� ���)�� �+��3������)
�����������!������# ����*����, � �����+! ,������� �# �����,�$ �
��������� � �����!� ����������!� � �� ,��/����!�. (�$ ,�����)���� �����������$ �����������!���, �"���� �� ����*���$,
������/����+# ���/�� � ������� ������ ������"���� (��$��) [4, 25,
27].
|
| [13]. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
��#���� |
| � I | � II |
|
|
|
|
| 3+ class="tr5 td25">
| ||
�����)��$ |
| ����� ����������$ | 3+ class="tr4 td26"> ������ ����������$ | ||
�������"�$ |
|
|
|
|
|
2+ class="tr7 td27"> ,������������ !�/�� |
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
�����)��$ |
| ��������+ !�/3���� | ��3��� |
| ����), |
2+ class="tr7 td27"> �������"�$ � *���+� |
| 2+ class="tr7 td29"> ,����������+� | !�/�, | ||
����� |
|
| 2+ class="tr6 td29"> IV 3�������� |
| |
|
|
|
|
|
|
���.�,����� |
| ��3�� | 7���� |
|
|
,�/��������� |
|
|
|
|
|
2+ class="tr6 td27"> (!����!������"���) |
|
|
|
| |
2+ class="tr5 td30">
|
| 2+ class="tr5 td31">
|
| ||
2+ class="tr4 td27"> �����"�2���$ | ��3�� ������������) | 2+ class="tr4 td29"> 7�.� �!����$ |
| ||
|
|
|
|
|
|
'�����- |
| ����������� | �!����$ | � | 55% |
2+ class="tr6 td27"> ,������������� !�/�� |
| ������� |
|
| |
|
|
| 3+ class="tr5 td25">
| ||
��,�������� | ���#��# | 3+ class="tr4 td26"> | |||
2+ class="tr6 td27"> *���+# ������ |
| ��,�������� |
|
| |
2+ class="tr5 td30">
|
| 2+ class="tr5 td31">
|
| ||
2+ class="tr4 td27"> ��/���� ������������ | ������� ��/���� | 2+ class="tr4 td29"> ������������ |
| ||
,��$�����$ |
|
|
|
|
|
|
|
| 2+ class="tr5 td31">
|
| |
����+� | &��) � *��, �������$ | 2+ class="tr4 td29"> �����"�2���$, |
| ||
����������� |
| 3+ class="tr6 td26"> ����*���$ �+#���$ | |||
,��$�����$ |
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
�2��!�������� ������/� ���3�+
A.6�, !��)2��!�"�� ����;
B.���/���� ��,������0.�# ���!����
���) �,������ !�/��);
�. ���/���� ����� ,��������+#
(,���� !��3�������+#
������/� !��)2��!�"�� ����.
����������� ,����
���.�����$���$
��������!�! � �������! �����#������� �, ,��
��������/�"�� ,����
��������� ����2�"�������+# ����+# (��"�#���!$��):
• ����������������������� ����+�, �����������0.�� ��,� !��)2��!�"�� ����;
• ��/���� ,�"�����;
• �����$��� ���������# �������;
•
��)���� #!�*+��#!$�� ��!�� %
�!.�2�����.
'�"������
,���,�������)�� ������$�) ,��
��$ ��# ,���/��� � ������ �#��*���$ (��"�#���!$��). ������$$ ,�"����� ,��
�����$����� �������$ ��� /� ����������! �����$���!, ��� � /�
������������ �����$��$ ���.�����$���$ �
��3� 1 ��/� � ���.
���.�����$���$ ,�� ,�!�.�
���%�(�)�&"�� ��)���� #!�*+��#!$�� ��!�� %
������! �����!���+# �/��$��� �� ,�������/ � , ��$ #������������� ������$
����!,������
!�/�����
��
•&��)�+�, �� �!�0.�� ��,������0.�� ��!��������� ,��������;
• &��)�+� � ������! ���������� ,� ��������!� �� ��3� 60
•&��)�+� � ��/����� !���3� 60 ���;
�������
•��/���� ����*� 60 ���;
• ������) ���������� ,� *���� ���������� 60 � ��3�;
•��!��������$ ,�������$;
-�����������
-����+� � #����������
3�������� � �.,.);
-8�������������� ������� ��,������������
-����+� ��� #���������� � ������
���� �����3���� ,����,���"������ ,��������� (�������������� ����,��) /����$� �� ��#������ �����$��$ ,�"����� �,
��� ,������, ,�����$��$ �� �����,����)��! 1��,�. ����� ,��������$ ,����,���"������ ,��������� �,�����$0��$ ����������)�� �
�����������
��������������� ������$ (,����,���"������ ,���������) � �����!
#������������� ������$ �,�����$���$ ����������)��.
'���/���$ � ,������,���/���$ � #�����������!� ������0.
'�� ��*���� ��,���� � ,��������� #������������� �!�*����)����
2�����+ (��"�#���!$��):
-�+��3������) ��!,��!��
-���$��� ��!,��!�� �� �������� 3�/�� ,�"�����
-������)�� 1�� ��!,��!+ !����
!������� !�/3����,
-��,������0.�� ,��#����������� 2�����+
-������� ��!,��!��,
-���� ��/!�3�+# #�����������# ����3�����
-�3����!�0 ,���3����)��0 ����!��� #��$
��!,��!�.
'������,���/���$ � �,���"�� 2��!�����0��$ �� ���������
�����#�����������# ,���"�,�� 2��!�������� ,������,���/���� � #�����������!� �!�*����)����.
1��#�)!���: '������,���/���$ ��$ #������������� ������$ –
���������! ��$ ����/� ��
�,���"�� � ,�����3����! ��)������������ !����� ������$ !�3�� $���)�$ �������������� ����������
������) ,���/���+! #������������ �������.
(�$ ����!,������
����0����$ ������ ����3����$, ���
���«��3� ��
1�������$ ������� ������ � ,���3���� ��3�) (��"�#���!$��).
�������. '���� 1���� ,�"���� ,���������$ � ,���3���� �� 3����� �� �,�"���)��0 ,���������0 ��!� (��"�#���!$��). ��,��)/������ ��!+
������ ,�"����� �� ���!$ �,,�������� �+#���$. ����� ��/!�3��� ,�/�"������ ��!,������ ��,�������)�� ,������+��0��$ ,��9���!�
���������!� �/ ��2����������� ,������� (��"�#���!$��). (�$
�����+�����$ ,�� ����) ,�"����� (��"�#���!$��). '���� 1���� ������
2���������$
(���!,�����$
(&�!��!��). (���+� ��/��/
���������! 87� �� 2���
���#�$$ �����"� ��/��/� ~ 1 �! �+*� ����3���� /��+�������
(Inion), ��3�$$ ~ ,����"�$ ��������� �������� �3 (&�!��!��). �,��!��)��� $��$���$ ������"�$ !$���# ������ ,� #���
����� (Linea Alba) �
������� �
!$���# ������ �� ��*�� /��+������ ����� � ������+# ���������
���#��# *���+# ,�/������, ,�� � ������� ���������)�$
����������! ,����3��� ��������� � "��)0 �+��������$ ������� ��$ ,������0.�� ,������� ������� !�/�����
������� ����� /������$�� ���!������� /���+��� �,���"������ ���+.
���# �����$#, ����� �2��!������) ������ ������������
���#��� ���� ��/��/� ,�������0� ��
���!����$ ��$
�����������+� ������
,��!������ *������ 2��"��
'���� ,��,������ !$���# ������ ���.�����$���$
���������� �������� �2 (&�!��!��). '����, �����$.�� �/
!+*" *�� �
!���,��$����� ���� �����$���$ �� ���#��� �+���� ����� ���/ � �
������+ � "��)0
��������+.
'�� �������������� ��*�� /��+������ ����� ��/!�3��
����/��� ������������ �/��� ��/�����
�1 �������
%��/��+� ��������$ ������+��0��$ � ���# ������ �� ����3����
/��+�������
���������� ���# 2��/��+# ���������, ������ � �����$# �+��3������
����.���$ /��+������ �����, � "��)0
(��$��). ����+��$ �/!��9���0 �����!�0 �����+# 1��!����� /�����
����,��� $!�� (����/�����)��� ,���3���� /��+������ �����, �9
����.���� ��� ���!!����0), ���������� 2��/��+# ��������� �
,����"�� /��+�������
������� (��)����� (��"�#���!$��). '���� 1���� �������!� �������- %�1����� ,���/������$ ��/��"�$ /��+������ ����� �� ������#
������� ��*�� � !����!��)�+!� ��/!���!� ������1���!�� 3 # 3 �!
(&�!��!��).
����.����0 /���00
���,���"������� ���� � ,�,������! ��,�������� � ��3��# ���
������# (��$��). (���+# ��/!����
���.��������$ ���������� ������� ����!,������. ������� ,�!���),
���
�,�.���� !�/3���� � ,�����,���"�����! ,������. � ,������00
������) � ,�!�.)0 ,��������+# ������� ,� ��,� ��������
,���/������$ ��/��"�$ /����� ���� �1 � ������+ �� ,���$3���� ��
����+!� �����+!� ����!��!�
���,���3���+# � ��,�������������
�����+ – ������������ !+*"+, ������$0.�� ��� ���#��# *���+# ,�/�����. ��� ��/��"��
�/!������� �����!��, ����������0.�� ��������+�
,����3�.�� 6�� (��$��).
�������! 1��,� ����!�������$ ��,��)/����) �,���"����+� !�������, (��"�#���!$��). ��3�+! 1��,�! � �����3����
!����!��)��� ����!,������
��������� ����.�����
,�$!�0 ��!,�����0 �� �,�.���+� !�������� !�/3����.
����+��� ������� !�/�����
,���/������$ �� ���#��*����! ������ (��"�#���!$��). '� !���
���������$
!�/�����
!�/�����
�������+!� ������!� ��������)�+� ������+� ��/��/ ��
������� !�/�����
������� !�/�����
����/�+! ������������! � ��/!�3����)0
!�����������# ���,� ,� ��,� «���������» �� ��2��� ������ �
,������0.�! /�*������!
(��$��).
������ ,�,������ ,�������� ���,��� ����� ,�� ������0 !�/����0
������0 !�/����0
�9 1����������). '���� ���������$ ������� !�/�����
������ ����3�0.�! !+*"�! ���!���+!� �/���+!� *��!� (��$��). '�� ,������� ��2����
,���/�����) ,� ��,�������0 «�� !�/��» � "��)0 �!��)*���$ ��/!�3����� ,��2���"�� ���#������)���
���$3���$ ������� � ������� !�/�����
�����!������� ����� � ������+��0.�!�$ !��������! ������+�����$
���!������� /�*������
�����������!��� �� 1��! ������ � ,�"������ � !��)2��!�"���
����. '������+� �/���+� *�+ ��������+��0.�!�$ !��������!
4+ class="tr10 td5"> ������+��0��$ �� ��� ���� !+*" � �,������/. | �3� /�*������$ | |||
���!��������! | ��������3�+! | *��! | � | ��,��)/������! |
������+��0.����$ *������ !�������� (��"�#���!$��) [4, 26].
��%(�� 0��%�(�)�&"��
4���&"���)�&"!�
�+,������� ;6�� (1������,������� ����������������!��) �
�������� ,������ 1��,� ������$ ,�"������ � � I � ��,������0.��
�����"�2����� � �����$.�� ���!$ ,��/���� «/����+! ���������!», �+������*�! ��,��)/��!+� ����� *������0.�� �����!+ (&�!��!��). ;22���������) ,��"����+ �������$�� �� 95%. ��.�������
���,,� ,�"������ � � , ������0.�# ��,������������ �� ��!,��!��
����������,��� ��,�����/��, #������������ ������� �����+# !�3��
,������0.�!
������"! ��!�&��!�*�� ��"�#���&&��.
!������� ���������)��� ����!,������ � ,�"������ � !��)2��!�"��� ����
�,���"��� [23] (��$��).
������"!
����������)��
�������������)��� �������"��� � �+����! �����! 2��!�������$
���,���"�������
!+*" *�� ,�� ������� �������!������������ ����+ ��
���#��*����! ������,
��,%�*�!�/ 0��%�(�)�&"�(� ��)���� #!�*+��#!$�� ��!�� %
�"�����$ ��/��)���+ #������������� ������$, ,�"������
������� !�3�� ��/�����) �� �����0.�� ���,,+: ,�"����+ � ,���3����)��� ����!����,
�����$��$. ���� ��,��)/����) ����0 �����"�0, �� ,� ����+!
���������+, «#���*�� ��/��)���+» !����
�������. ������, � 35 – 45% �/ �,���������+# ,�"������ ,���3����)��$ ����!��� !���!��)�� ��� ����������� ����� ��
,���$3���� !����# ��� ,���� �,���"�� ���������� ,���3���$ ��
������ $���,
������� [2, 11, 14, 22].
�3����!�$ ,���3����)��$ ����!��� ,���� #�������������
�����
!��)2��!�"�� ���� ��!���0��$ � ,�"������
����*����! 2���"�� /����#
�&��5����� 0��%�(�)�&"�(� ��)���� #!�*+��#!$�� ��!��
%
�������"�����$"���. ��������� ����+# ����3�����
����$#
!���,��$"�$# � !��������!� !�/3���� [14]. ������$ �������$ � ,��#�� /�3������� ���+ !�3�� ��!����)�$ � 7.5% ������� [6]. ��.������� !�����, ��� 2��!�������� �+��3������ ,�����!�����"��� !�3�� ,����"������) ��/����� ������
����0/������ �����"�2���� � ,��,$��������) ��������
�������!���������� ����+ [17]. (����!� ����3����$!�
����!,������
�������+# �����$#, ,�����! ,�������� ,������)"� �1 [5]. '�����,���"�����$ �����)����) � �����! ,�����,���"�����! ,������ �������$��, � ������!, !���� 2 % [21, 22].
'�� ������� ��!���!+
������ ��������� !�/�� � �����������0.�� ���������������
��!,��!������, ,�"����� ,���/��� ,�������$ �,���"�$ – ��������
��!���!+ (&�!��!��). '�� ���������� �����"�2���� ,����
����!,������
�����������0.�� ��!,��!������, ,���/��� ,���������
�������*������0.�� �,���"�� (&�!��!��) ��� ,��������� 1������,������� ����������������!�� (��$��).
'�� ��/����� ����3����� ���������������� #�������� ,�����$��$ !����+ !���"������
(��������������#)
���&�" �����!�%�/.
1.������������ �.�., �������� �.�., �������� �.�., �����������
�.�., �������� �.�. ���)2��!�"�$ �����)�� - ���� �
�������!����$. ������� 1995.
2.������ �.�. ������, ����������� � #������������ �������
���!���� ���� 1 ��,�: ������2. ����. ����. !��. ����. In:������- 2002. - 81 - 91 ��.
3. ��� ��� �.�. ���)2��!�"�$ ���� I ��,� � �������!����$.
//<����� ���������� � ,��#������ �! � � �������� -
4.!����� �.�. '���"�,+ ����������� � ������� #�������������
������$
!��. ����. In:������- 2012.
5.Aronson D.D., Kahn R.H., Canady A., Bollinger R.O., Towbin R.
Instability of the cervical spine after decompression in patients who have
6.Batzdorf U. Chiari I malformation with syringomyelia. Evaluation of surgical therapy by magnetic resonance imaging. //J Neurosurg -
7.Bell W.O., Charney E.B., Bruce D.A., Sutton L.N., Schut L. Symptomatic
8.Bognanno J.R., Edwards M.K., Lee T.A., Dunn D.W., Roos K.L., Klatte E.C. Cranial MR imaging in neurofibromatosis. //AJR Am J Roentgenol -
9.Colpan M.E., Sekerci Z. Chiari type I malformation presenting as hemifacial spasm: case report. //Neurosurgery - 2005;57:E371; discussion E371.
10.Dauvilliers Y., Stal V., Abril B., et al. Chiari malformation and sleep related breathing disorders. //J Neurol Neurosurg Psychiatry -
11.Dyste G.N., Menezes A.H., Vangilder J.C. Symptomatic Chiari malformations. An analysis of presentation, management, and
12.Fernandez A.A., Guerrero A.I., Martinez M.I., et al. Malformations of the craniocervical junction (Chiari type I and syringomyelia: classification, diagnosis and treatment). //BMC Musculoskelet Disord - 2009;10 Suppl 1:S1.
13.Greenberg MS (ed): Handbook of Neurosurgery. 6th ed., Greenberg Graphics inc.: Lakeland, Florida, 2006, 1016pp.
14.Guyotat J., Bret P., Jouanneau E., Ricci A.C., Lapras C. Syringomyelia associated with type I Chiari malformation. A
15.Hurlbert R.J., Crawford N.R., Choi W.G., Dickman C.A. A biomechanical evaluation of occipitocervical instrumentation: screw compared with wire fixation. //J Neurosurg -
16.Interlici S., Montanari E., Conrieri M., Peretta P., Genitori L., Benso L.
A patient with early puberty associated with Chiari 1 malformation. //J Pediatr Endocrinol Metab - 2000;13 Suppl
17.Krieger M.D., Mccomb J.G., Levy M.L. Toward a simpler surgical management of Chiari I malformation in a pediatric population. //Pediatr
Neurosurg -
18.Levy W.J., Mason L., Hahn J.F. Chiari malformation presenting in adults: a surgical experience in 127 cases. //Neurosurgery - 1983;12:377-
19.Meadows J., Kraut M., Guarnieri M., Haroun R.I., Carson B.S.
Asymptomatic Chiari Type I malformations identified on magnetic resonance imaging. //J Neurosurg -
20.Milhorat T.H., Chou M.W., Trinidad E.M., et al. Chiari I malformation redefined: clinical and radiographic findings for 364 symptomatic patients. //Neurosurgery -
21.Milhorat T.H., Bolognese P.A. Tailored operative technique for Chiari type I malformation using intraoperative color Doppler ultrasonography. //Neurosurgery -
22.Navarro R., Olavarria G., Seshadri R.,
23.Nishikawa M., Ohata K., Baba M., Terakawa Y., Hara M. Chiari I malformation associated with ventral compression and instability:
24.Paul K.S., Lye R.H., Strang F.A., Dutton J.
25.Pillay P.K., Awad I.A., Little J.R., Hahn J.F. Symptomatic Chiari malformation in adults: a new classification based on magnetic resonance imaging with clinical and prognostic significance. //Neurosurgery -
26.Tubbs R.S., Mcgirt M.J., Oakes W.J. Surgical experience in 130 pediatric patients with Chiari I malformations. //J Neurosurg - 2003;99:291-
27.Tubbs R.S., Smyth M.D., Wellons J.C., 3rd, Oakes W.J. Arachnoid veils and the Chiari I malformation. //J Neurosurg -